Jumat, 09 Januari 2009

7 Resep bermanfaat

Marilah kita kembali kepada Vrash Young. Orang yang baik hati itu memberi 7 petunjuk, boleh dikatakan: resep, agar supaya hidup ini menjadi riang dan bahagia. Inilah resep-resepnya itu:
  • Setiap pagi, apabila saya bangun, saya akan bersyukur kepada Tuhan tentang apa yang telah saya miliki dan alami.
  • Saya setiap hari sedikitnya menambah kebahagiaan satu orang
  • Saya meninggalkan rumah tidak untuk “meminta” akan tetapi untuk “memberi”
  • Saya tak membolehkan diriku bercakap-cakap tentang hal-hal yang sedih-sedih.
  • Saya akan berusaha melupakan diri sendiri dan memikirkan orang lain.
  • Saya akan riang dan gembira – tidak kecewa dan membantah-bantah.
  • Saya akan mencurahkan pikiran dan tenaga saya untuk kemajuan Tanah Air yang saya cintai.
Sesungguhnya Vrash Yong mengemukakan 15 petunjuk, akan tetapi kita buang yang tak sesuai dengan keadaan masyarakat kita. Kiranya yang tujuh ini cukup untuk kenang-kenangan dan mendapat perhatian istimewa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar